Podsumowanie 2020 – Łukasz Siemiński (Sunvival)

Poprosiliśmy najważniejsze osoby zarządzające firmami należącymi do grupy Sunrise Energy o podsumowanie minionego, 2020 roku oraz o kilka słów na temat prognoz na kolejne miesiące i lata – zarówno dotyczące prowadzonych przez siebie spółek, jak i całego rynku fotowoltaiki i energetyki.

Ostatnią osobą, która odpowiedziała na nasze pytania i pokusiła się o prognozy na nadchodzące miesiące jest Łukasz Siemiński – CEO Sunvival.

Jak podsumujesz 2020? Czy ten trudny dla całego świata rok był trudny także dla branży odnawialnych źródeł energii/energetycznej?

Z całą pewnością to był rok odmienny od tego, co znamy. Paradoksalnie całkiem niezły dla branży odnawialnych źródeł energii. Rozwój tej branży jest niewiarygodnie szybki, a dodatkowo na cały rynek oddziałuje jednocześnie wiele mocnych czynników: ogłaszane podwyżki cen energii elektrycznej, dopłaty zarówno rządowe jak i gminne czy obowiązujące wciąż ulgi podatkowe. Inwestycja w fotowoltaikę z finansowego punktu widzenia po prostu się opłaca, a zwrot z tego typu inwestycji następuje przeciętnie już po 6 latach. Waga tych wszystkich czynników tłumaczy w dużej mierze szybki wzrost całej branży w naszym kraju. Jeżeli dodamy do tego swoista modę na postawę przyjazną środowisku i chęć bardziej zrównoważonego rozwoju, to widzimy wyraźnie, dlaczego fotowoltaika jest skazana na sukces.

Podsumowanie 2020 - Łukasz Siemiński - Sunvival. Prognozy i analizy.

Jakie sukcesy spółka odniosła w minionym roku?

Sunvival to nowa i najbardziej innowacyjna marka w portfelu grupy Sunrise Energy. Korzystamy pełnymi garściami z wieloletniego doświadczenia grupy ale jednocześnie jesteśmy świadomi swojej odrębności. Naszym największym sukcesem jest zaufanie naszych pierwszych Klientów, którzy podobnie jak i my preferują szybkie i sprawne procesy online. Powiększamy wciąż zespół, pracujemy w świetnej atmosferze, poszerzamy asortyment, wprowadzamy krok po kroku kolejne zmiany w serwisie. Szczególnie mocno cieszą nas doskonałe relacje z naszymi Klientami i stale powiększająca się ilość udanych realizacji.

Jakie zmiany i trendy na rynku fotowoltaiki prognozujesz na najbliższe miesiące i lata?

Czeka nas niezwykle ciekawy rok – nie tylko w samej fotowoltaice, ale w szczególności w handlu. Z perspektywy Sunvival mocno obserwujemy rynek E-commerce, a tutaj szczególnie interesująco zapowiada się rywalizacja na polskim rynku trzech największych graczy: AliExpress, Amazon i Allegro. Rynek fotowoltaiki w Polsce czeka zaś nieuchronny proces konsolidacji – co wcale nie oznacza, że z drugiej strony nie będą pojawiały się na nim nowe, ciekawe pomysły i mniejsze, zwinne organizacje jak Sunvival. Model sprzedaży omnichannel znany z innych branż stanie się coraz bardziej powszechny także w branży fotowoltaicznej. Jest to konieczne, bowiem Klient chce przenosić także i tutaj swoje pozytywne doświadczenia znane mu z wcześniejszych zakupów. Innymi słowy, także fotowoltaikę chcemy kupować tak, jak nam wygodniej i w taki sposób, jaki znamy z innych branż – a nie tylko na tradycyjnym spotkaniu twarzą w twarz z sprzedawcą. Żeby to lepiej zobrazować przypomnijmy sobie, jak wyglądał proces zakupu samochodu jeszcze kilka lat temu – dziś konfiguracja i zakup auta w wirtualnym salonie nikogo już nie dziwi.

Jakie są plany firmy na nadchodzący rok 2021 i czy nowe, niedawno ogłoszone przez URE regulacje i opłaty wpłyną na przyjętą strategię?

Jako pierwsi na rynku fotowoltaiki oferujemy możliwość kompleksowej obsługi przez Internet. Począwszy od doboru wielkości instalacji fotowoltaicznej, poprzez projekt i podpisanie umowy, aż po ubezpieczenie i opiekę serwisową po zamontowaniu instalacji. I nie chcemy tego zmieniać. To, co nasi Klienci będą mogli dostrzec, to lepsza i znacznie szersza oferta i szereg nowych funkcjonalności sprzedażowych pozwalających na jeszcze lepsze „touch and feel”. Zmiana zwyczajów zakupowych w erze pandemii stała się faktem i my jesteśmy do niej bardzo dobrze przygotowani.